Zelfhulpgids

Soms wordt er een boek uitgegeven die mensen met Long Covid zou kunnen helpen. Afgelopen oktober kwam de Long Covid Zelfhulpgids uit. Sanne uit onze Raad van Ervaringsdeskundigen heeft het boek gelezen en onderstaande recensie geschreven.

Een eerste Zelfhulpgids voor Long Covid. Dat klinkt veelbelovend, maar ook in dit boek geen wondermiddelen of behandelingen. Het is geschreven door experts van de post-covidkliniek in Oxford én Long Covid-patiënten. Het boek focust op hoe je zelf het beste om kan gaan met Long Covid.

Let op: in het boek wordt gesproken over de Post-Covid specialist en de Post-Covid kliniek. Die zijn er in de UK maar niet in Nederland.

Het is op gedeeld in 9 hoofdstukken, die je achter elkaar kan lezen, maar ook los van elkaar:

  • Wat is Long Covid?
  • Omgaan met vermoeidheid
  • Omgaan met kortademigheid
  • Slaap en Long Covid
  • Weer gaan bewegen
  • Psychische klachten
  • Omgaan met reukverlies
  • Andere symptomen
  • Weer aan het werk

De Zelfhulpgids leest niet heel makkelijk weg. De zinnen zijn vrij lang, het heeft een redelijke wetenschappelijke toon met soms lastige woorden. Het fijne aan deze stijl is dat ze veel uitleggen over systemen in het lichaam. Eerst wordt het normale proces uitgelegd en dan de mogelijke afwijkingen veroorzaakt door COVID.

Het boek praat tegen jou als patiënt en heeft een aardige toon. Ook bevat het boek veel quotes van patiënten, dit geeft herkenning en maakt dat de inhoudelijke tekst meer gaat leven. Daarnaast wordt de mens in zijn geheel gezien, in plaats van specifieke onderdelen of aandoeningen. 

Er worden een aantal belangrijke adviezen uitgewerkt in het boek. Ze noemen de drie P’s: Prioriteren, pacing en planning. Voor elke P is een duidelijk uitleg wat het inhoudt, wat je kan doen en waarom het kan helpen. Er wordt aandacht besteed aan het herkennen van patronen en het maken van een dagplanning, waardoor je grip kan krijgen op je symptomen. Daarnaast focussen de schrijvers zich op ademhaling en ontspanning en geven ze ook hier diverse tips voor. Tot slot een heel belangrijk advies: Wees lief voor jezelf!

“Veel mensen voelen zich schuldig als ze hun activiteiten stoppen en rusten, of zien het als iets negatiefs. (…) Als dit je bekend in de oren klinkt, kun je proberen je zienswijze over rust positiever te zien. Je doet niet niets als je rust: je bent je batterij aan het opladen! Je doet jezelf (en degene om je heen) een enorm plezier”.

Het gevaar van een zelfhulpboek is dat je het gevoel kan krijgen dat je alles zelf in de hand hebt en dat als je alle adviezen goed uitvoert dat je dan beter wordt. Echter, herstel kost tijd, het leven overkomt je soms en er zijn fases dat je niet alle adviezen goed kan uitvoeren. Het boek is een aanrader als je geen problemen hebt met lezen en het fijn vindt om een naslagwerk te hebben. Als je moeite hebt met lezen of veel last hebt van brainfog dan is het waarschijnlijk minder geschikt. Misschien kun je een naaste vragen het te lezen en samen met jou de adviezen in de praktijk te brengen. Er staan geen nieuwe adviezen in het boek, maar het geeft wel een goed overzicht van hoe je zelf het beste kunt om gaan met Long Covid.

Geschreven door Sanne

De Long Covid Zelfhulpgids kost 22,99 euro en 12,99 als Ebook

Hij is ook als luisterboek verkrijgbaar op Storytel en Onlinebibliotheek

 

Nu je hier bent… Maak jij het mee mogelijk?

Doe mee en doneer eenvoudig via Tikkie zodat we jou en anderen met langdurige coronaklachten op weg kunnen helpen.

Gezichten achter Long Covid