eenzaam

Eenzaamheid is één van de nare gevolgen van Post-Covid, zeker als je alleen woont. Je wilt graag mensen zien, maar je hebt de energie er niet voor. En ook mèt mensen kun je je eenzaam voelen, zij voelen immers niet wat jij mee maakt. PostCovid NL heeft een aantal tips verzameld van mede mensen met Post-Covid en ook anderen.   

1. Vergeef de afhakers

Probeer niet te boos te zijn op mensen waar je niks meer van hoort. Ze weten soms gewoonweg niet meer hoe ze met je om moeten gaan. Of ze denken juist dat ze zich opdringen omdat je niet meer op hun uitnodigingen ingaat. Zonder dat zij beseffen dat je niet meer altijd de energie hebt voor een hele bioscoopavond met eten vooraf en borrelen nadien. En dan komt die pijnlijke stilte dat je ineens niks meer hoort. Als deze mensen belangrijk voor je zijn, zou je een en ander ook bespreekbaar kunnen maken. Dat je ze graag wilt zien, maar dat een half uur al best lang kan zijn met Post-Covid. En dat dit natuurlijk niets persoonlijks is. Eerlijke, maar liefdevolle communicatie van beide kanten kan de sleutel zijn om elkaar te blijven zien op een manier die voor iedereen prettig is. 

2. Niks om je voor te schamen

Alhoewel het probleem makkelijker benoemd wordt tegenwoordig, vinden veel mensen het nog moeilijk om tegen anderen te erkennen dat ze zich eenzaam voelen. Terwijl het enorm kan helpen om je eenzaamheid te benoemen. Zo kun je uitleggen wat voor mogelijkheden er nog wel zijn. Normaliter zou je misschien niet bij iemand gaan eten en meteen daarna vertrekken. Maar bij Post-Covid  kost langer blijven te veel energie. Als je dat uitlegt vinden vrienden het wellicht prima dat je alleen even bij het eten aanschuift, want dan hoef je niet te koken en kun je wel de gezelligheid ervaren van samen eten. Of dat je zelf iemand uitnodigt en van tevoren een eindtijd afspreekt. 

 3. Verander de patronen

Soms heb je vaste patronen hoe je met bepaalde vrienden contact houdt. Sommigen bel je misschien altijd, met anderen heb je app-contact. De valkuil kan zijn dat als je iemand altijd belt, het contact dreigt te verwateren als je geen energie hebt om te praten door de telefoon. Maar op een andere manier contact opnemen kan nog wel, misschien vind je het prettiger om te appen of iemand een ouderwetse brief sturen, uitgeprint of met de hand geschreven. Dat vinden mensen vaak leuk om te ontvangen en kan een leuke nieuwe dynamiek geven aan een contact.

Ook hoorden we van iemand die andere contacten in de buurt kreeg. Er bleken meer mensen in de straat om andere redenen thuis te zitten. Nu ze een ander levensritme had, kwam ze hen tegen. Ze tipte ons en zei: ‘blijf je zelf ook open stellen voor nieuwe mensen, onverwacht kreeg ik er een aantal begripvolle mensen bij in mijn leven.

4. Samen iets doen

Samen dingen beleven verbindt, want je maakt samen herinneringen. Bespreek met vrienden of familie wat niet kan en vooral wat wel kan, soms kan er meer dan je denkt. Een spel kaarten of schaak kan vaak nog. En als er heel weinig mogelijk is, kan het een fijn gevoel geven om voorgelezen te worden uit een mooi boek. Dat kan bijna altijd. Als er lichamelijk wat meer mogelijk is, kan het een idee zijn om samen te wandelen. Wandelen kan het gemoed verbeteren, met name als je samen in de natuur loopt, zo blijkt ook uit onderzoek van het IVN.

 5. Kwaliteit boven kwantiteit

Eenzaamheid los je niet op met meer sociale contacten. Als je veel contacten hebt die allemaal het ‘kennisniveau’ niet overstijgen, heb je er eigenlijk weinig aan. Doen vrienden hun best om je te begrijpen en naar je te luisteren? Dat kan een belangrijke maatstaf zijn. Dan begrijpen ze wellicht ook dat je door Post-Covid bepaalde dingen niet kunt, of soms pauzes nodig hebt en/of dat je graag een eindtijd afspreekt als je elkaar ziet. Als mensen je daarin niet tegemoet willen komen en/of alleen met zichzelf bezig zijn, dan is het misschien beter er niet meer in te investeren. En dan blijkt vaak dat dit ook niet de mensen zijn die je mist. Weten dat je niet de enige bent met dezelfde klachten, kan dat eenzame rotgevoel ook verminderen.

6. Zoek contact met lotgenoten

Begrip over en weer is makkelijker bij mensen die in een vergelijkbare situatie zitten. En het kan fijn en veilig voelen om met lotgenoten samen te komen. PostCovid NL organiseert met succes bijeenkomsten voor mensen met Post-Covid. We zijn in november gestart en de deelnemers (zo’n acht per groep) waarderen de openheid, de prikkelarme sfeer en het ervaren van elkaars steun. De belangstelling voor deze samenkomsten is groot. Het kan daarom zijn dat je even moet wachten, maar wij zijn aan het opschalen en starten regelmatig nieuwe groepen op als we geschikte gespreksleiders hebben gevonden. 

Houd deze webpagina in de gaten en meld je aan:

https://www.postcovidnl.nl/bijeenkomsten

Tot slot: Blijf jezelf

Een van de grootste valkuilen bij eenzaamheid is dat je jezelf verliest om de ander te pleasen. Het is prima om een ander te helpen of te steunen, maar niet over je eigen rug. Soms zijn mensen toegeeflijker uit angst om de ander te verliezen. Als je iemand zo makkelijk kwijt raakt, is het geen vriend. Een vriend wil het beste voor jou, is blij voor je als je blij bent en leeft met je mee als het tegenzit. Doe daar nooit concessies in.

Nu je hier bent… Maak jij het mee mogelijk?

Doe mee en doneer eenvoudig via Tikkie zodat we jou en anderen met langdurige coronaklachten op weg kunnen helpen.

Gezichten achter Long Covid