vakantie long covid

Vakantie anno 2022 valt niet altijd mee, zeker niet voor mensen met Post-Covid. Eindeloze rijen op Schiphol, lange files op de weg en drukke overbevolkte stranden. Toch kan een vakantie ook voor iemand met Long Covid fijn en rustgevend zijn. Met dank aan de Gebruikersraad van PostCovid NL, verzamelden we tips om er toch een fijne plezierreis van te maken.

Bezoek een bestemming die je al kent

Ga ergens heen waar je al eens was. Dan is het bekend terrein. Een nieuwe situatie en omgeving kunnen weliswaar spannend zijn, maar het betekent ook extra prikkels en dat vermoeit. Overweeg daarom een plek die je al kent. Dat je weet wat je kan verwachten. Je kent je verblijf en dan weet je meestal ook wel waar je je makkelijke even terug kunt trekken als je even wilt uitrusten.

Caravan beter dan een tent

Kamperen in een tent is vaak erg vermoeiend. Je moet vaak een stukje lopen voor het toilet, voor stromend water of gewoon een kopje koffie. Een alternatief is een caravan of een huisje huren. Als je alleen of met zijn tweeën bent, is een hotel misschien het fijnst; meestal van alle gemakken voorzien en je kunt je makkelijk terugtrekken.

Kies je reisgenoot zorgvuldig

Denk goed na met wie je op vakantie gaat. De één is drukker dan de ander. Bespreek van te voren goed met elkaar wat je van elkaar kunt verwachten en hoe je rust en ruimte creëert voor jezelf zonder dat je reisgenoot zich tekort gedaan voelt. Of nog belangrijker: zonder dat je jezelf tekort gedaan voelt.
Als je een gezin hebt, vind je het misschien wel fijn om een keer zonder hen te gaan. Natuurlijk ben je dol op je kinderen, maar het kan ook een keer prettig en rustig zijn zonder hun drukte. Het kan ook een idee zijn om naar een adult only hotel te gaan. Minimum leeftijd is daar meestal 16 jaar en dus heb je geen jengelende kinderen (van een ander).
Met wie je ook op vakantie gaat, je hoeft niet alles samen te doen, en wie weet vindt je reisgenoot het ook wel prettig om een keer even alleen te zijn. Het belangrijkste is dat allemaal van te voren te bespreken, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

Spullen die prikkels dempen

Zorg dat je altijd prikkel verarmende middelen bij je hebt. Denk aan een zonnebril, petje of hoed, een slaapmasker voor als je in het vliegtuig zit. Oordopjes voor het geluid of zo’n omgevingsgeluidonderdrukkende (noise cancelling) headset.  Ga  liefst bij aankomst al rustig  verkennen of informeren waar een ruimte of een goede plek is om te rusten. Eventueel gewoon je hotelkamer.  

Prikkelarme openstelling

Steeds meer musea of toeristische attracties hebben op bepaalde uren een prikkelarme openstelling. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft er bijvoorbeeld behoorlijk in geïnvesteerd. Zie: Prikkelarme avondopenstelling - Rijksmuseum  Dit kan heerlijk zijn voor een dagje, of in dit geval, avondje uit. Op dit soort speciale openstellingen is er vaak zachter of minder licht en geen kinderen.
Als musea of andere mooie plaatsen geen specifieke prikkelarme avonden hebben, wil het nog wel eens lonen om ze te bellen of te mailen om ze te vragen wat de beste tijden zijn voor een prikkelarme ervaring. Het kan al schelen als er bepaalde uren minder mensen zijn of gewoon wat rustiger in het algemeen.
Bovendien kun je bij veel musea medische assistentie krijgen. Je kunt dan grote afstanden met een rolstoel overbruggen en dat kan veel vermoeidheid schelen. En er wordt meestal ook een beetje extra op je gelet en dat kan ook prettig zijn.

Neem je punten mee

Als je een puntensysteem gebruikt, waarbij je je inspanningen iedere dag monitort, neem dat dan ook mee op vakantie. Zo blijf je er voor zorgen dat je bewust omgaat met de beperkte hoeveelheid energie die je hebt. Het kan ook helpen om van te voren met je ergotherapeut door te nemen wat je allemaal wil doen tijdens je vakantie.

Fijne vakantie!!

Nu je hier bent… Maak jij het mee mogelijk?

Doe mee en doneer eenvoudig via Tikkie zodat we jou en anderen met langdurige coronaklachten op weg kunnen helpen.

Gezichten achter Long Covid