Post-exertionele malaise, afgekort PEM wordt ook wel inspanningsintolerantie genoemd. PEM houdt in dat een mentale of lichamelijke inspanning zorgt voor verergering van klachten. De inspanning hoeft soms maar minimaal te zijn om een verergering van klachten te veroorzaken. Daarom is het belangrijk om bij PEM niet over grenzen te gaan. 

PEM komt ook voor bij mensen met de ziekte ME, Q-koorts en CVS (chronisch vermoeidheidsyndroom). Bij Long Covid komt ook klachtenverergering door lichamelijke, cognitieve en/of emotionele overbelasting voor, zoals past bij PEM. De klachten die hierbij optreden kunnen hetzelfde zijn als de klachten die iemand al had na corona. Maar er kunnen ook niet eerder opgetreden klachten voorkomen. Verergering van klachten bij Post-Covid kan ook voorkomen zonder duidelijke aanleiding.

Als je te vaak PEM krijgt of als het erg hevig is, kan het zelfs een langdurige terugval veroorzaken. PEM kan direct na de mentale of lichamelijke inspanning al optreden. Maar het komt ook voor dat je pas 12 tot 24 uur later verslechtert. Op het eerste gezicht lijkt er dan niets aan de hand te zijn en krijg je geen signalen om te stoppen. Later verslechter je dan alsnog.

Vaak horen we dat bewegen gezond is. Voor de meeste mensen is dit ook zo, voor mensen met PEM is dit niet altijd zo. Toch worden er vaak therapieën voorgeschreven waarin bewegen een belangrijk onderdeel is. Het is dan ook belangrijk om goed op te letten waar de grens ligt en klachten verergeren en dit aan te geven bij de therapeut. Pacing is de term van de techniek die door onder andere ergotherapeuten gebruikt wordt om daarmee om te leren gaan. Met pacing leer je in een rustig tempo de activiteit uit te voeren en daarbij regelmatig een pauze in de activiteit in te lassen. Praktische voorbeelden voor het toepassen van pacing kunnen zijn:  

  • Traplopen: loop vijf treden omhoog, neem 30 seconden rust.  
  • Wassen/aankleden: neem rust na het wassen/kleden van het bovenlichaam om vervolgens het onderlichaam te wassen/kleden.  
  • Stofzuigen: neem 2 minuten rust na het stofzuigen van een ruimte. 

 

In deze video wordt PEM goed uitgelegd. Helaas is deze alleen in het Engels beschikbaar. 

Nu je hier bent… Maak jij het mee mogelijk?

Doe mee en doneer eenvoudig via Tikkie zodat we jou en anderen met langdurige coronaklachten op weg kunnen helpen.

Gezichten achter Long Covid